سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیدانا

نظر

خواص گرده

در این مقاله با خواص گرده گل برای انسان و خواص غذایی آن آشنا میشویم . همانطور که در معرفی گرده گل بیان شد گرده یک سلول نر گیاه بوده و حاوی مواد لازم برای تلقیح سلول ماده است. دانه گرده به همراه سلول ماده کامل شده و دارای اطلاعات ژنتیکی لازم برای تولید گیاه می باشد. برای مشاهده دانه یک گرده گل، به میکروسکوپ های نوری قوی نیاز است.

لارو زنبور عسل پس از شش روز تغذیه با گرده، رشد فوق العاده ای پیدا کرده، وزن آن 1500 برابر وزن اولیه می شود. یک کلنی با ذخیره 30 تا 50 کیلوگرم گرده می تواند تغذیه یک سال 150000 زنبور عسل را تامین کند. در این جا این سوال مطرح می شود که آیا این ماده حیات بخش برای زنبورها، برای انسان نیز قابل استفاده است؟

خواص گرده گل برای انسان و کاربردهای آن

خواص گرده

در جواب این سوال دو جبهه موافق و مخالف در مقابل هم قرار میگیرند زیرا برای تایید اهمیت گرده گل دلایل محکمی لازم است. از طرفی هنوز ماده اولیه گرده گل برای کارخانجات شیمیایی جالب توجه نیست زیرا اولا بسیار گران است و ثانیا مقدار زیادی از آن وجود ندارد و از سویی دیگر استفاده آن در علم پزشکی به دلیل نوسان ترکیبات آن با اشکالاتی همراه است.

زیرا پزشکان به موادی نیاز دارند که اثر آن به دقت قابل پیش بینی باشد تا وضعیت بیمار به سرعت به حالت عادی برگردد. بدون توجه به این مساله که عوارض جانبی دارو چه مقدار است، پیش بینی باید امکان پذیر باشد. اما محصولات طبیعی مانند گرده بر اساس خصوصیات خود فقط در نقاطی موثرند که نقاط ضعف بدن است و باید بهبود یابد و به علاوه روند تاثیرگذاری طولانی تری هم دارند. به همین علت هم هست که این محصولات در زندگی امروزی به سختی ارزش واقعی خود را پیدا میکنند.

برای این که بتوان ارزش این محصول را در بین دیگر مواد غذایی تعیین کرد باید ترکیب های شیمیایی گرده های گل مختلف را شناسایی و معرفی نمود تا با مصرف آن، تاثیر بهینه و سریع برای بهبود بیماری مورد نظر حاصل آید. گرده زنبور عسل رنگ های متفاوتی دارد و برداشت آن از بهار تا پاییز ادامه می یابد و بدین ترتیب مواد غذایی مفید از گیاهان جمع آوری شده به انسان انتقال می یابد.

در این مسیر گرده گیاهان دارویی هم نباید مورد غفلت واقع شوند زیرا این گرده ها در واقع خواص دارویی مفید گیاه را بدون تغییر در اختیار انسان قرار میدهند.

همان طور که ملاحظه می شود جمله «غذای ما باید داروی ما و داروی ما باید غذای ما باشد» در این مورد مصداق کامل دارد. «گرده گل یک ماده غذایی کامل» است. این مفهوم برای زندگی انسان بسیار اهمیت دارد زیرا بدن برای ادامه فعالیت های روزانه اش به مصرف مواد غذایی کاملی احتیاج دارد که بتوانند تمامی نیازهای او را برطرف نمایند.

منبع: https://aydana.com/flower-pollen-and-human/