سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیدانا

نظر

جمع آوری و نگهداری گرده گل

گرده گل دارای خواص بی نظیری می باشد. ولی از آنجا که فوق العاده ریز و سبک می باشد، جمع آوری آن کاری دشوار و زمان بر است. ولی زنبور عسل به دلیل نیازش به این ماده کار بشر را در جمع آوری و نگهداری گرده گل آسان کرده است. در ادامه با فرایند جمع آوری گرده گل با کمک زنبور عسل و نحوه نگهداری آن آشنا می شویم.

جمع آوری و نگهداری گرده گل

برای جمع آوری گرده گل از کندوهای زنبورعسل معمولا از تله گرده گیری استفاده میشود. طرز کار این تله به این ترتیب است که آن را روی کندو نصب کرده به گونه ای که زنبورها هیچگونه راه ورود و خروج به غیر از عبور از تله نداشته باشند.

در روی این تله شبکه ای وجود دارد که حاوی سوراخ های مدوری است که زنبورهای کارگر به سختی از آن عبور می کنند. لذا دانه های گرده روی پاهای زنبورهای کارگر در هنگام عبور از این شبکه از پاهایشان جدا شده و در داخل مخزن زیر تله جمع آوری می شوند.

نصب تله گرده گیری برای برای جمع آوری گرده گل 

جمع آوری و نگهداری گرده گل

در فرایند جمع آوری و نگهداری گرده گل با کمک زنبور عسل از شیوه نصب تله گرده گیری روی کندوی زنبور عسل بهره می گیریم و این کار باید هنگامی انجام شود که گیاهان گرده زا در منطقه پرواز زنبورها فراوان باشند. ضمنا نباید برای مدت طولانی تله های گرده گیری روی کندوها نصب باشند، زیرا ممکن است زنبورها نتوانند به مقدار مورد نیاز خودشان گرده گل به داخل کندو ببرند.

همچنین نصب تله گرده گیری روی کندوها در هنگام جریان شهد طبیعی موجب تقلیل تولید عسل کندوها خواهد شد. لذا توصیه شده است این کار در زمانی انجام شود که شهد طبیعی کم باشد و هر کلنی روزانه حدود 100 گرم گرده جمع آوری کند.

ضمنا بعضی از گیاهانی که به وسیله باد گرده افشانی می شوند مقدار زیادی گرده گل تولید می کنند که دانه های آنها معمولا کوچک و خشک می باشند و می توان بدون کمک زنبورعسل و با روشهای مختلف آنها را جمع آوری کرد.

منبع: https://aydana.com/collect-and-maintain-flower-pollen/