سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیدانا

نظر

آنالیز گرده گل

آنالیز گرده گل

برای تشخیص دقیق نوع گل و منطقه ای که عسل از آن تهیه شده است، اقدام به آنالیز گرده گل می شود که هیچ گونه احتمال اشتباهی در آن وجود ندارد. از این طریق، میتوان ارزش عسل هایی را که در بازار یافت می شوند تشخیص داد و آنهایی را که می خواهند عسل هایی را به جای نوع دیگری معرفی کنند ناامید ساخت.

در واقع، تنها با دیدن خواص فیزیکی ظاهری عسل نمی توان با دقت و اطمینان کیفیت آن را مورد تایید قرار داد. شکل ظاهری، طعم، رنگ و عطر یک عسل را نمی توان در آزمایشگاه ها اندازه گیری کرد و تنها روش بدون خطا برای ارایه کارت هویت برای یک نوع عسل، همان آنالیز گرده گل می باشد.

زیرا عسل تعداد بیشماری دانه گرده گل در خود دارد (تنها در یک کیلوگرم) عسل، چندین میلیون دانه گرده وجود دارد که معمولا از دید چشم غیر مسلح پوشیده است بنابراین، اشتباهی نمی تواند رخ دهد.

هر نوع عسل، نشانی از گرده گل هایی که شهد آنها توسط زنبورها جمع آوری شده در خود دارد. به این ترتیب، عسلی که به وسیله تغذیه زنبورها از طریق شربت به دست آمده است سریعا از طریق کمبود غیرطبیعی مقدار گرده گل، تشخیص داده میشود.

در آنالیز گرده گل تقلب به سادگی کشف می شود. به طور مثال عسلی که در فرانسه تولید می شود و از مناطق مشخصی توسط گلهایی که مربوط به آن منطقه هستند، به دست می آید، با عسلی از کشور دیگر که نژاد گل های دیگری دارد، اشتباه نمی شود.

مثلا در عسل اسطوخودوس که در کشور اسپانیا تولید می شود، گرده اکالیپتوس و درخت پرتقال وجود دارد که البته عسل اسطوخودوسی که از قسمت والنسول یا مونت وانتوی فرانسه به دست می آید، محتوی چنین چیزی نیست. همچنین، تجزیه گرده گل امکان میدهد تا تقلب های احتمالی که ممکن است در رابطه با آب نبات های عسلی و یا نان ادویه دار عسلی انجام شده باشد نیز مشخص شود که برخی از آنها حتی یک دانه گرده گل نیز در خود ندارند!

عسل هایی که به آنها «تک گل» گفته می شود، از خلوص نسبی خاصی برخوردارند. در عسل هایی که از گل های مختلفی به دست می آیند، همیشه نوعی از گل ها بر بقیه غالب است که می توان آن را به وسیله تجزیه گردهی گل تشخیص داد و معمولا بیش از 45 درصد از گرده گل مورد نظر باید در آن باشد.

منبع: https://aydana.com/flower-pollen-analysis/